اپال،سنگ متولدین ماه مهر!

سنگ اپال چیست؟

اوپال یکی از محبوب ترین سنگ های قیمتی جهان و سنگ ماه تولد ماه اکتبر یا  ماه مهر فارسی است. یک سنگ گرانبها و زیبا که می تواند  طیف  های مختلف رنگی را با شدت و بسیار زیبا نشان دهد . بهترین اوپال ها  از نظر قیمتی با الماس ، یاقوت ، یاقوت کبود و زمرد گران بها رقابت می کنند.
 
انواع مختلفی از اوپال در ذخایر در سراسر جهان یافت می شود. اگر تازه شروع به آموختن درباره ی اوپال کرده اید ، در اینجا انواعی از اپال وجود دارد که ممکن است شما را شگفت زده کند:
 Fire Opal: به دلیل رنگ های قرمز ، نارنجی و زرد شدید شناخته شده است - رنگ های آتش!
 Boulder Opal:   یا سنگ اوپال که می تواند به طرز شگفت انگیزی زیبا باشد!





 
از نظر کانی شناسی ، اوپال یک دی اکسید سیلیسیم آبدار با ترکیب شیمیایی SiO2.nH2O است. این آمورف است ، بدون ساختار بلوری و بدون ترکیب شیمیایی مشخص (حاوی مقدار متغیری آب است ، همانطور که توسط "n" در ترکیب شیمیایی آن نشان داده شده است).
اوپال می تواند شکننده باشد!
اوپال یک سنگ شگفت انگیز برای گوشواره ها ، آویزها و دیگر زیورآلات است. این جواهرات به طور معمول ساییدگی و تأثیر قابل توجهی در هنگام سایش ندارند. اپال نرم تر و راحت تر از اکثر سنگ های قیمتی محبوب دیگر خرد می شود. در مقیاس سختی ،دارای سختی حدود 5.5 تا 6.0 است.
 
در هنگام استفاده از انگشتر ، بهترین طراحی برای استفاده از این سنگ، رکاب هایی که دارای حاشیه هستند است که  کاملاً از سنگ محافظت می کند. حلقه های اوپال زیبا هستند و بسیاری از افراد از آن لذت می برند. اگر تصمیم دارید از انگشتر با نگین اپال استفاده کنید ، بهتر است در هنگام فعالیت هایی که ممکن است ضربه یا سایش ایجاد شود ، آن را بردارید.
اگرچه اوپال ترکیبی دارد که شامل SiO2 است ، اما خصوصیات فیزیکی آن بسیار متفاوت از کوارتز است. اوپال همچنین دارای آب است که از وزن مخصوص آن می کاهد ، سختی کمتری به آن می دهد و آن را بسیار شکننده می کند.
 
برخی از اوپال ها دارای ساختاری داخلی هستند  ، که به آن امکان می دهد مانند منشور رفتار کند و نور را به طیف های رنگی تشکیل دهنده خود تفکیک کنند  . این پدیده به عنوان "بازی با رنگ" شناخته می شود. این خصوصیات در کنار هم باعث می شود که اپال یک سنگ قیمتی باشد .



 

چه عواملی باعث "بازی-رنگ" می شود؟
مناطقی در یک سنگ اپال تولید می شود ، از میلیونها کره میکروسکوپی سیلیکا تشکیل شده است که در یک شبکه منظم مرتب شده اند. اندازه این کره ها فقط حدود 1/2 میکرون است و به عنوان یک منشورعمل می کنند. با عبور نور ، به رنگهای تشکیل دهنده ی نورتبدیل میشود . اندازه کره ها و بسته بندی هندسی آنها رنگ و کیفیت منشور را تعیین می کند.

 
منابع اوپال
در اواخر دهه 1800 استرالیا به منبع مهم سنگ های اپال گرانبها تبدیل شد. اکتشافات بیشماری که در اوایل دهه 1900 انجام شد ، رهبری محکم تولید سنگ های قیمتی اپال  در جهان را که بیش از یک قرن به چالش کشیده نشده بود ، به عهده داشت. مناطق معروف استخراج معادن در استرالیا عبارتند از: Coober Pedy ، Mintabie ، Andamooka ، Lightning Ridge ، Yowah ، Koroit ، Jundah ، Quilpie و غیره.
 
تولید اوپال در مکزیک نیز از اواخر دهه 1800 آغاز شد. مکزیک بیشتر بخاطر عقیق آتشین در رنگهای زرد ، نارنجی و قرمز روشن مشهور است.
 
مجموعه اکتشافات سنگ قیمتی در دهه 1990 ، اتیوپی را به یک تولید کننده مهم سنگ های  گرانبها و اپال آتشی تبدیل کرد.
کشورهای دیگر که انواع گرانبها و معمولی اپال  را تولید می کنند عبارتند از: مجارستان ، اندونزی ، برزیل ، پرو ، هندوراس ، گواتمالا ، نیکاراگوئه ، اسلواکی و جمهوری چک. اوپال در چندین مکان در ایالات متحده تولید شده است که شامل نوادا ، اورگان ، آیداهو ، لوئیزیانا ، کالیفرنیا ، آریزونا و تگزاس است.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون