اره کاری طلا و نقره

اره کاری طلا و نقره

برای ساخت طلا و جواهرات در مرحله ی اول باید آن را طراحی کرد . پس از طراحی طلا نوبت به ساخت آن می رسد . در ساخت طلا و جواهرات باید تکنیک هایی مانند اره کردن، سوهان کشیدن، سنباده‌کاری و پولیش دادن را بلد باشید .
اگر علاقه مند به یادگیری این مهارت ها و صنعت طلا و جواهر سازی دارید می توانید دوره های طلا سازی را در آموزش طلا سازی آموزشگاه طلا فنون آموزش ببینید .
برای طراحی طلا و جواهرات می توانید به دو صورت دستی و یا کامپیوتری با استفاده از آموزش نرم افزار Matrix و یا آموزش نرم افزار Zbrush استفاده کنید .
برای اره کاری به اره مویی و تیغ اره و روان‌کننده تیغ اره نیاز دارید .
اره مویی مخصوص جواهرسازی بسیار شبیه اره مویی معمولی است . با این تفاوت که تیغ‌ اره‌های این نوع اره بین دو پیچ انگشتی نگه داشته می‌شوند و سایز بدنه اره هم با پیچ سوم تنظیم می‌شود تا مقدار کشیدگی تیغ اره تنظیم شود .
برای شروع کار باید ابتدا اره را تنظیم کنید . 
برای تنظیم بدنه اره، یک تیغ اره بردارید و آن را زیر نور بگیرید تا بتوانید دندانه‌های آن را ببینید. سایزهای تیغ اره ۲، ۱ و ۱/۰ برای سایز ۱۸ga مناسب هستند. به جهت دندانه‌های تیغ اره دقت کنید . این همان جهتی است که برش انجام می‌شود . برای اینکه بالاترین بهره را از جاذبه ببرید ، باید اره را به شکلی تنظیم کنید که برش در سمت پایین انجام شود . بنابراین تیغ اره را به شکلی نصب کنید که پس از نصب ، دندانه‌های آن به سمت پایین باشد .
برای اطلاعات بیشتر در مورد طلای سفید ، ریخته گری طلا و جواهر ، عیار طلا ، آموزش گوهر شناسی ، گوهر تراشی ، آموزش قلم زنی طلا ، نقره سازی به قسمت مقالات مراجعه نمایید



 

نزدیک ‌ترین پیچ به دسته ی اره را شل کنید و انتهای تیغ اره را داخل آن قرار دهید . اینکار را به نحوی انجام دهید که دندانه‌ها رو به جلو باشند . یعنی دور از بدنه اره باشند . پیچ را سفت کنید تا تیغ اره از یک سر سفت و محکم شود. سپس پیچ پشت بدنه را شل کنید و بدنه اره را جلو بکشید تا سر آزاد تیغ اره داخل پیچ قرار بگیرد و پیچ را سفت کنید.
آخرین مرحله سفت کردن پیچ سوم و تنظیم میزان کشیدگی تیغ اره است. دو قطعه اره را از هم دور کنید و همین طور که اره را می‌کشید ، پیچ را سفت کنید . تیغ اره باید خیلی محکم باشد و هنگامی که به آن ضربه می‌زنید ، صدا بدهد .
بعد از این که اره مویی را آماده کردید ، نوبت به تنظیم ورق فلزی که می خواهید برش دهید و روی آن کار کنید می ‌رسد. سندان رومیزی به همراه یک تکه چوب V شکل برای انجام این کار بسیار مناسب است ، چون مقاومت کافی برای بریدن لبه های خارجی زیورآلات فلزی را دارد .
در هنگام انجام مراحل اره کاری مراقب موارد و نکات ایمنی باشید . زیرا در این مراحل با براده های فلز سر و کار داریم . برای اره کاری حتما از عینک و ماسک استفاده کنید .
در هنگام انجام کار می توانید براده ها را با فرچه از سطح کار تمیز کنید و با یک پارچه ی نم دار از روی میز آن ها را پاک کنید .
اگر از فلزات گران بها مانند طلا و نقره استفاده می کنید ، حتما براده های آن را جمع کنید و دوباره آن ها را ذوب کنید و استفاده کنید . یکی از کاربرد های ذوب کردن طلا همین جاست .
حالا همه چیز برای بریدن و اره کاری آماده است . قبل از شروع برش تیغ اره ر  روی روان کننده بکشید . حتما قبل از هر برش این کار را انجام دهید و هر یک دقیقه یک بار نیز این تیغ اره را با روان کننده روان کنید .
این کار باعث آسان تر شدن برش و جلوگیری از شکستن زود هنگام تیغ اره می شود .
سعی کنید در هنگام اره کاری ، اره را به صورت عمودی نگه دارید . به طوری که آرنج تان راحت خم شود .


نحوه ی نشستن روی صندلی باید به گونه ای باشد که در راحت ترین شرایط ممکن باشید تا تا پایان کار خسته نشوید .
پایه تیغ اره باید به صورت عمود بر ورق فلزی قرار بگیرد و اره را به سمت بالا و پایین بکشید و در جهت برش کمی فشار روی اره وارد کنید .
شکستن تیغ اره در هنگام اره کاری یک اتفاق طبیعی است . مخصوصا افراد تازه کار در اوایل اره کاری تیغ اره زیاد می شکانند . گاهی اوقات تیغ اره از جایی می ‌شکند که می ‌توانید آن را دوباره داخل اره نصب کنید و برش را با همان ادامه بدهید.
اره کاری هم در صنعت طلا سازی و هم در صنعت نقره سازی کاربرد ارد .
در هنگام تعویض تیغ اره ، برای جدا کردن تیغ اره شکسته ، تکه‌ های باقی مانده در اره را به طور کامل از آن خارج کنید . اگر تکه های تیغ اره شکسته داخل آن بماند ، مانع بسته شدن صحیح تیغ اره جدید می شود .
برای یادگیری فروشندگی طلا و جواهر به قسمت مقالات مراجعه کنید .
آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون