عیار طلا چیست ؟ انواع عیار طلا در ایران و دیگر کشورها

در دنیای پر از رمز و راز طلا اصطلاحات بسیاری وجود دارد که لازم است با مفهوم آن ها آشنایی داشته باشیم تا هنگام خرید یا فروش ضرر نکنیم. یکی از این اصطلاحات ، عیار طلا می باشد که حتما بسیار شنیده اید اما شاید کمتر به آن توجه نموده باشید. 

در این مقاله از سایت آموزشگاه طلا سازی طلافنون راجع به مفاهیمی هم چون عیار طلا چیست؟ روش تشخیص عیار طلا چگونه است ؟ و سوالات و موارد دیگر می پردازیم. 

عیار طلا چیست ؟

عیار طلا به این معنی است که آلیاژی که داریم چند درصد طلا و چند درصد ناخالصی دارد . در واقع به میزان خلوص طلا گفته می شود. 

به این دلیل که طلا فلزی گران قیمت است برای قیمت گذاری و خرید و فروش باید عیارش مشخص باشد .هر چه عدد عیار طلا بیشتر باشد ، خلوص آن بیشتر است .

طلایی که به صورت مستقیم از معدن استخراج می شود بسیار نرم و شکل پذیر است . نرمی آن به اندازه ای است که می توان با ناخن روی آن خط انداخت .

در گذشته های دور برای آن که بفهمند یک سکه طلای واقعی است یا خیر آن را با دندان گاز می گرفتند . اگر جای دندان هایشان بر روی سکه می ماند یعنی طلای واقعی است . اما سکه های امروزی به دلیل وجوود ناخالصی آن نرمی را مانند گذشته ندارند .

برای اطلاعات بیشتر در مورد طلای سفید ، ریخته گری طلاوجواهر ، عیار طلا ، گوهر شناسی ، گوهر تراشی ، قلم زنی طلا ، نقره سازی به قسمت مقالات مراجعه نمایید 

امروزه طلا را به صورت شمش از معدن استخراج می کنند . این شمش ها به دلیل نرمی زیاد برای ساخت زیور آلات مناسب نیستند . زیرا با کوچکترین ضربه یا فشار حالتشان را از دست می دهند .

برای ساخت زیور آلات طلا را با درصد مشخصی از فلزات دیگر مخلوط می کنند تا از حالت نرمی و انعطاف پذیری در آید .به این ترکیب آلیاژ گفته می شود . 

در بعضی کشورها طلای خالص را با عیار 24 نشان می دهند . در ایران و بسیاری از کشورها طلای خالص را با عیار 1000 نشان می دهند . 

البته طلایی با عیار 1000 پیدا نخواهید کرد .

شمش ها که خالص ترین طلا هستند با عیار 999.9 معامله می شوند و 0.1 ناخالصی احتمالی در نظر می گیرند.

طلا و جواهراتی که در ایران طراحی و ساخته می شوند معمولا با عیار 750 یا همان 18 هستند .

طلا و جواهراتی که در کشور های عربی ساخته می شوند ، معمولا با عیار ۸۷۵ و گاهی عیار ۸۸۰ هستند و عیار بالا در این کشور ها رایج تر است .

اما برعکس کشور های عربی در کشور های اروپایی عیار پایین رایج تر است .

سکه های بهار آزادی در همه ی شکل های خود یعنی تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه با عیار 900 ضرب می شوند و گاز زدن به آن ها به دندان ها آسیب می رساند .

برای اطلاع از کسب و کار طلا و جواهر سازی و فروشندگی طلا و جواهر به قسمت مقالات مراجعه نمایید .


عیار طلا

روش تشخیص عیار طلا

تشخیص عیار طلا روش های مختلفی دارد که در این مقاله از سایت آموزشگاه طلا سازی طلا فنون به توضیح آن ها می پردازیم .

روش سنتی تشخیص عیار طلا

در روش سنتی طلا را روی سنگ کوارتز یا سنگ محک می ‌کشند. طلا های با عیار کم تر از ۱۴ را توسط اسید نیتریک خالص با غلظت‌های مختلف و طلا های با عیار بیشتر از ۱۴ را توسط تیزاب سلطانی یا مخلوط اسید نیتریک و نمک طعام سنجیده و خورندگی نمونهٔ مجهول را در برابر اسیدها ، در مقایسه با کلیدهای نمونه مشخص می کنند .

روش اسپکتروفتومتر تشخیص عیار طلا

در روش اسپکتروفتومتر مقداری معین از طلا را وزن می کنند و در تیزاب سلطانی حل کرده سپس با مقایسهٔ استانداردهای مختلف و با کشیدن منحنی ، عیار نمونهٔ مجهول را مشخص می کنند .

برای اطلاع از دوره های آموزش نرم افزار زیبراش و آموزش نرم افزار Matrix  با تلفن های آموزشگاه تماس بگیرید .

چه فلزاتی با طلا ترکیب می شوند؟

برای افزایش درجه سختی طلا، لازم است فلزاتی با آن ترکیب شوند که از جمله رایج ترین و متداول ترین آن ، مس می باشد. مس علاوه بر اینکه سختی طلا را افزایش می دهد ، سبب درخشندگی و زیبایی آن نیز می شود. 

فلزات دیگری از قبیل نقره، پلاتین، رودیوم نیز علاوه بر مس قابلیت ترکیب شدن با طلا را دارند. مس فلزی ارزان و فراوان است. پلاتین و نقره مقرون به صرفه نیستند. اغلب از فلز رودیوم برای سفید کردن طلا استفاده می شود. 

انواع عیار طلا

طلای 24 عیار 

طلای 24 عیار را طلای صد درصد می نامند. این طلا بسیار درخشان و زیباست . از لحاظ میزان استحکام و درجه سختی ، بسیار نرم است و از استحکام کمتری برخوردار است.  

طلای 24 عیار به نسبت سایر عیارهای طلا گران تر است و به دلیل نرمی و شکنندگی این عیار از طلا، در مصنوعات استفاده نمی شود بلکه اغلب در حوزه لوازم و وسایل الکترونیکی و پزشکی کاربرد دارد. 

طلای22 عیار

طلای 22 عیار به این معنی است که میزان آلیاژ طلای آن از 22 واحد طلا و 2 واحد دیگر فلزات می باشد. از این نوع از طلا برای ساخت انواع جواهرات ساده استفاده می شود به دلیل اینکه از دیگر فلزات از قبیل مس ، نقره و .. برای سختی طلا استفاده می شود و به نسبت سختی زیادی ندارند، به عنوان پایه برای طلاهای سنگین کاربرد ندارند. 

طلای 18 عیار

طلای ۱۸ عیار، ۷۵٪ طلا و ۲۵٪ فلزات آلیاژی از قبیل مس یا نیکل است که باعث دوام و سختی آن می شود. در این نوع از طلا ، 18 واحد طلا و 8 واحد از فلزهای دیگر استفاده شده است. طلای 18 عیار مقاومت بالایی دارد.

طلای 14 عیار

طلا و جواهرات 14 عیار از 14 واحد طلا و 24 واحد فلزات دیگر که اغلب مس هستند، تشکیل شده است. میزان خلوص طلای آن 58.5 درصد است.

طلای 12 عیار

عیار 12 طلا ، نشان دهنده خلوص 50 درصدی طلا در زیورآلات است. به این نوع از طلا، طلای نیم عیاری نیز گفته می شود. از 12 واحد طلا و 12 واحد فلزات دیگر برای ساخت آن طلا استفاده شده است.

طلای 10عیار

طلای 10 عیار با میزان خلوص 41.7 درصدی طلا در جواهرات می باشد. در واقع 10 واحد طلا و 14 واحد فلزات دیگر برای تولید آن جواهر استفاده شده است. طلای 10 عیار مقاوم‌ترین نوع طلا است.

عیار طلا در کشورهای مختلف

عیار طلا در انواع کشورها متفاوت است. به عنوان مثال در کشورهای عربی از عیار 24 استفاده می کنند. در حالیکه در کشور اروپایی مثل انگلیس کمترین میزان خلوص طلا ، عیار 9 است. در ایالات متحده و کانادا کمترین عیار 10 است. در برخی از کشورهای آسیایی از عیار 18 استفاده می کنند.

در ایران نیز طلای 18 عیار کاربرد و طرفداران بسیاری دارد. 

عیار سکه

ضراب خانه بانک مرکزی هرساله سکه ها را ضرب نموده و به صورت عمده یا تکی در بازار فروخته می شود. عیار سکه ها ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است که شامل  سکه های تمام بهار آزادی، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه یک گرمی است و همه با عیار ۲۲ شناخته می شوند.

سخن پایانی

در این مطلب از سری مقالات سایت آموزشگاه طلاسازی طلافنون ، تلاش نمودیم تا مفهوم عیار طلا را به طور کامل توضیح دهیم، هم چنین انواع عیار طلا را از 24 عیار تا طلای 10 عیار را نیز بیان نمودیم. امید است توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را به شما همراهان گرامی ارائه نموده باشیم. 

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون