نقره سازی | آموزش نقره سازی

نقره سازی هنری است که بر روی نقره ، مراحلی مثل قلم زنی، چکش کاری و ... انجام می‌شود و با آن انواع زیور آلات و ظروف را می سازند. این هنر در استان هایی مانند قزوین و اصفهان به فراوانی انجام می‌شود.

بعد از طلا و طلا سازی یکی از فلزات با ارزش و پرکاربرد نقره است که با آن علاوه بر زیورآلات ظروف و اشیاء تزئینی می‌سازند. 

نقره یک فلز ارزشمند مانند طلا و مس است که به شکل خالص در طبیعت یافت می شود و استخراج آن از سنگ معدن انجام می شود . معادن بسیاری در ایران هستند که سنگ نقره در آن ها یافت می شود .

یکی از این معادن معدن نخلک در میانه کویر لوت در شمال انارک است که در زمان ساسانیان برای ساخت ظروف سیمین از آن ها بهره برداری می شد . هنر نقره سازی در آن زمان بسیار رونق داشت . 

در آن زمان نقره کاری به روش های مختلفی انجام می شد . از جمله ی این روش ها هنر فلزکاری ریختگی در اشیاء سیمین ، ساخت اشیاء نقره به وسیله چکش کاری ، ساخت ظروف آستردار بود .روش ساخت ظروف نفره به این گونه است که پس از عیار کردن نقره با مس نقره را ذوب می کنند و آن را داخل قالبی به نام ریچه می ریزند . 

ریچه به صورت دو صفحه ی آهنی که یکی از آن ها دو زه در اطراف دارد است .این دو صفحه در هم چفت می شوند و از شکاف بالای آن ها نقره ی ذوب شده را در آن می ریزند . سپس به شکل شمش در می آید .این شمش ها را توسط دستگاه های نورد به ضخامت های مختلف تبدیل و آن ها را نازک می کنند .

آموزش طلا سازی آموزشگاه طلافنون در دوره های آموزشی خود به آموزش گوهر شناسی ، گوهر تراشی ، طراحی دستی جواهرات می پردازد .برای اطلاعات بیشتر در مورد طلای سفید ، ریخته گری طلا و جواهر ، عیار طلا  ، قلم زنی طلا ،  به قسمت مقالات مراجعه نمایید

برای اطلاع از کسب و کار طلا و جواهر سازی و فروشندگی طلا و جواهر به قسمت مقالات مراجعه نمایید .

روش های نقره سازی

نقره سازی دارای روش های مختلفی است که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم .

روش چکش کاری یا فلز کاری

چکش می تواند اطراف حلقه، دستبند یا میله ی گردن یا سطوح منحنی فلز را خم کرده و به اشکال دلخواه شما درآورد. 

از روش چکش کاری برای ساختن ظروف استفاده می شود .مثلا برای ساختن یک کاسه با اندازه ی دهانه ی 30 سانتی متری اندازه ی ورق نقره ی آن را حدود 5 الی 6 سانتی متر بیشتر می گیرند و با چکش آن را گود می کنند تا به شکل مورد نظر درآید .

برای عکاسی از طلا و جواهرات کارگاه طلاسازی خود حتما مقاله ی آموزش عکاسی از طلا و جواهر را مطالعه نمایید .

روش سوهان کشی

هرچه مرحله کار با اره و اره کشی تمیزتر انجام شود، مرحله سوهان کشی ساده تر و کوتاه تر می باشد. سوهان کشی باید در یک جهت و به سمت مخالف بدنانجام شود. سوهان ها معمولا مسطح یا نیم دایره هستند و با شماره اندازه گیری می شوند، هرچه این عدد بالاتر باشد برش تمیزتر خواهد بود.

روش خمکاری با قالب

در روش خمکاری با قالب ورق های نقره را روی قالب های مخصوص می کشند و با میله ای که دستگیره ی آن چوبی است آنقدر ورق را روی قالب می کشند تا به شکل قالب درآید و بعد از آن قالب را جدا می کنند .

روش ریخته گری

این روش مخصوص ساختن ظروف توسط قالب هایی از جنس نقره ، برنج و آلومینیوم است .

یک طلاساز باید بتواند عیار طلا را تشخیص دهد و روش های تشخیص طلای اصل از بدل را بداند و انواع رنگ طلا را بشناسد .

روش پرس کاری

روش پرس کاری به این صورت است که توسط یه قالب و دستگاه پرس ، نقره را به اشکال مورد نظر خود در می آورند و پس از ساخته شدن ظرف یک لایه از روی آن می تراشند تا ظرف برق شود. این مرحله چرخکاری نامیده می شود .

اگر ظرف لبه داشته باشد اول یک زه روی آن لحیم می کنند سپس آن را برای قلم زنی آماده می کنند.

امروزه برخلاف گذشته دیگر طراحی طلا ها را به صورت دستی انجام نمی دهند و بیشتر طراحی ها توسط نرم افزار Matrix ، نرم افزار طلاسازی راینو و نرم افزار Zbrush انجام می شود .


کلاس آموزش نقره سازی

آموزش نقره سازی علاوه بر اینکه یک فعالیت سرگرم کننده و هنری می باشد، فرصتی برای کسب درآمد نیز به شمار می رود، هم چنین می توان ذوق و استعداد هنری خود را در قالب یک اثر جذاب و متفاوت به نمایش گذاشت.

آموزشگاه طلاسازی طلافنون دوره های آموزش نقره سازی را نیز برگزار می کند . برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید .

برای خواندن مقالات مخراج کاری ، ذوب کردن طلا ، آبکاری طلا ، قلم زنی طلا به قسمت مقالات مراجعه نمایید . 
آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون