گوهر تراشی چیست؟

گوهر تراشی تراش و پرداخت (پولیش) سنگ های گران بها است . گوهر تراشی گذشته و سابقه ای درخشان دارد و قدمت آن به زمان انسان های اولیه بر می گردد . سنگ های نیمه قیمتی و قیمتی به دو شکل کلی استفاده به عنوان نگین در زیورآلات یا به صورت فرم های فانتزی و یا موارد دیگر استفاده می شوند . دوره ی گوهر تراشی در آموزشگاه طلا سازی طلا فنون برگزار می شود .

گوهرتراشی چیست؟

گوهر تراشی هنر تبدیل سنگ های معدنی به نگین های زیبا و متنوع برای استفاده در زیورآلات است که قدمتی دیرینه دارد. علاقه همیشگی بشر به استفاده از زیورآلات مهم ترین زمینه برای رونق داشتن هنر گوهرتراشی در تمام طول تاریخ بوده است. هنرمند گوهرتراش با استفاده از ذوق و خلاقیت و ابزارهای در اختیارش می کوشد تا زیباترین نگین ها را برای استفاده در انگشتر، گوشواره، گردن بند و ... تولید کند.

سنگ های جواهر در طبیعت به شکل خام (rough) موجود هستند .هیچ کدام از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به شکل خام مورد استفاده قرار نمی گیرند و برای استفاده این سنگ ها باید برش خورده و تراش داده شوند تا به شکل و اندازه ی مورد نظر درآیند و بعد از آن باید سنگ ها را پولیش کرده تا جلوه و براقیت پیدا کنند . این سنگ ها برای استفاده در زیور آلاتی مانند گوشواره ، گردنبند، آویز و دستبند آماده هستند .

برای تبدیل کردن سنگ های خام به گوهرهای زیبا سه مرحله ی اساسی و مهم باید انجام شود که در زیر به توضیح آن ها می پردازیم .

برای اطلاعات بیشتر در مورد طلای سفید ، ریخته گری طلاوجواهر ، عیار طلا ، گوهر شناسی ، قلم زنی طلا ، نقره سازی به قسمت مقالات مراجعه نمایید. 

مبانی و اصول گوهرتراشی

تکنیک ها و سبک های مختلف بسیاری هستند که در گوهرتراشی مورد استفاده قرار می گیرند. 

تامبل کردن (Tumbling)

این روش گوهر تراشی یک روش ساده بوده و هزینه زیادی ندارد. تامبل کردن یعنی سنگ تراش نخورده (راف) در یک ظرف استوانه ای گردان قرار می گیرد. در داخل ظرف ساینده هایی وجود دارند. این فرآیند با ساینده هایی که ظریف تر می شوند ادامه پیدا می کند، تا زمانی که سنگ، پولیش شده به نظر برسد.

تراش کابوشن (Cabbing)

از بین تمام تکنیک های گوهرتراشی، تراش کابوشن رایج ترین تکنیک است. Cabs یا کابوشن ها (cabochons)، سنگ هایی هستند که کف تختی دارند اما قسمت بالای آنها خمیده است. این امر ، نسبت به تامبلینگ، مستلزم درجه بیشتری از تلاش است و به تجهیزات زیادتری نیاز دارد.

پس از انتخاب سطح جذابی که برای محصول نهایی نیاز دارید، سنگ برای اولین بار تراش می خورد. سپس برای دستیابی به شکل دلخواه، به یک خرد کن (grinder) نیاز دارید. قسمت صاف بالای کابوشن شما با استفاده از اندازه های متغیر درجه های زبری دیسک چرخ الماس متصل به یک دستگاه گوهرتراشی، تولید می شود. درجه زبری دیسک الماس ، سنگ شما را به آن میزان سنباده می زند و پولیش می کند تا زمانی که اثری گنبد مانند تشکیل شود. در نهایت، سنگ ها با مقدار کمی از خمیر الماس روی نمد نرم پولیش، صیقل می خورند. این کار را باید تا زمانیکه به یک سطح صاف آیینه ای رسیده و بتوانید صورت خود را در سنگ مشاهده کنید، ادامه دهید.

تراش مهندسی (Faceting)

تراش مهندسی یکی دیگر از گام هائی است که برای گوهرتراشی برمی داریم. بسیاری از علاقه مندان گوهرتراشی که در کار تراش زاویه دار هستند، معمولا این کار را به طور نیمه حرفه ای یا نیمه وقت انجام می دهند. فست کردن(facet) یک گوهر یعنی تشکیل سطوح صاف و هندسی کوچک، مثل آنچه که احتمالا روی الماس ها دیده اید. Faceting درخشش سنگ را نشان می دهد و به همین دلیل معمولا روی سنگ های شفاف صورت می گیرد.

تراش هنری (Carving)

پس از تراش مهندسی ، تراش هنری (Carving) یکی دیگر از گام هاست که فرآیندی دشوار بوده و برای گرفتن بهترین نتیجه از این فرآیند، نیاز به مهارت زیاد، صبر و استعداد داریم. یک نوع از کاروینگ Cameo یا برجسته کاری است. برای انجام چنین کار دقیقی، اغلب ابزار دندانپزشکی الماس استفاده می شوند.

سوراخ کاری (Drilling)

اگر می خواهید گوهری را سوراخ کنید، باید از مته های هسته الماس کوچک به همراه مقدار زیادی آب، سرعت کم و فشار پائین استفاده نمایید. علامت های کوچک و یا خراش های اطراف ورودی و شکاف سوراخ ها را می توان دوباره با خمیر الماس یا سنباده لاستیکی سیلیکون پولیش داد تا محصول نهایی مورد نظر را به دست آورد.

هزینه دوره گوهر تراشی

به منظور انجام کار گوهر تراشی، لازم است در ابتدا دوره مخصوص گوهر تراشی را بگذرانید تا بتوانید به صورت حرفه ای مشغول به کار شوید. در مرحله بعدی به ابزار کار نیاز دارید. جهت کسب اطلاع از بابت هزینه دوره آموزشی گوهرتراشی و هم چنین نوع ابزار ها می توانید با آموزشگاه طلافنون در ارتباط باشید. با شرکت در دوره های گوهر تراشی آموزشگاه طلافنون با مناسب ترین هزینه می توانید فعالیت خود را آغاز نمایید.

انواع تراش گوهر

تراش فست: تراش گوهر فست در مورد سنگ هایی از قبیل فلامک، مارکیز، باگت، اوال و برلیان کاربرد دارد و در ایران به این قبیل تراش اصطلاحا تراش فست می گویند.

تراش گنبدی: تراش به روش گنبدی دارای بیشترین کاربرد در زمینه انگشتری می باشد. تراش گنبدی به صورت نیم کره به حالت دایره و بیضی صورت می گیرد و از سنگ هایی مثل عقیق و فیروزه برای این قبیل تراش ها بهره می برند.

تراش تخت: از تراش تخت در سنگ های قیمتی مانند سنگ اونیکس یا عقیق سیاه بهره می گیرند. تراش تخت به صورت مسطح و با ضخامتی حدود ۱ تا ۴ میلیمتر در انواع مختلف شکل های دایره ای، مربع، مستطیل و بیضی می باشد.همچنین این نوع تراش بیشترین کاربرد را در انواع مختلف زیورآلات دارد.

تراش هنری: در تراش هنری از طرح های پرکار و پیچیده ای استفاده می کنند که شامل تندیس ها و گل ها می باشد.

تراش فانتزی: از این نوع تراش در سنگ گوهرهایی که در گردنبندها و گوشواره ها بکار می روند، استفاده می شود. در تراش فانتزی از طرح های مثل خورشید، ماه، اشک، قلب،گل و ستاره استفاده می شود که به شکل های دفرمه و سلیقه ای در می آیند.


محبوبیت رشته تراش گوهر

از جمله دلایل محبوبیت رشته گوهرتراشی ، بی نیازی به تجهیزات گران قیمت و سنگین است؛ به گونه ای که بسیاری از افراد با در اختیار داشتن سرمایه ای اندک و ابزاری ساده، حتی می توانند در خانۀ خود، مبادرت به این کار ورزند.

هم چنین در لیست هنرهایی که امروزه به شدت مورد توجه اند و دارای بازار پردرآمدی هستند ، نیز قرار دارد که همین امر باعث شده افراد بسیاری به این حوزه علاقه مند شوند. 

برش سنگ راف

با توجه به اینکه جواهرات ارزشمند و مرغوب کمیاب هستند از نظر تکنیک نوع برش ، انتخاب مکان مناسب روی سنگ خام برای برش ، ضخامت برش ،حذف رگه ها و ناخالصی های آن و ترک ها و رفع حفره ها و ناخالصی های عمده به وسیله برش بسیار مهم و حساس است و باید با دقت تمام انجام شود .

در سنگ های جواهر خام ممکن است ترک ، شکاف ، ناخالصی های بزرگ چسبیده به سنگ خام ، رگه های ناخالصی درون سنگ و حفره های داخلی وجود داشته باشد که با یک انتخاب درست از محلی درست می توان تقریبا بیشتر این عوامل ناخواسته را از میان برد . پس در سنگ های جواهر خام ف برش اولیه بسیار مهم و حائز اهمیت است .

برای خرید ابزار طلا و جواهر سازی با تلفن های آموزشگاه طلاسازی طلافنون بگیرید .

امروزه برخلاف گذشته دیگر طراحی طلا ها را به صورت دستی انجام نمی دهند و بیشتر طراحی ها توسط نرم افزار Matrix ، نرم افزار طلاسازی راینو و نرم افزار Zbrush انجام می شود .


تراش سنگ های قیمتی

مهارت یک جواهر تراش نکته مهمی است که در جواهر تراشی اهمیت فراوانی دارد. در صورت اشتباه و عدم دقت در تراش یک جواهر این اشتباه قابل جبران نبوده و اگر باشد به سختی قابل جبران است . پس نتیجه می گیریم مهارت و تجربه ی جواهر تراش تاثیر بسیار زیادی در قیمت محصول نهایی دارد .

برای اطلاع از کسب و کار طلا و جواهر سازی و فروشندگی طلا و جواهر به قسمت مقالات مراجعه نمایید .


معمولا تراش برروی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به دو نوع تقسیم می شود :

تراش ساده سنگ قیمتی

تراش ساده سنگ قیمتی به تراشی گفته می شود که در آن زاویه تراشی نشده باشد. تراش ساده شامل انواع تراش های منحنی ، گرد ( تراش دامله) ، تراش گود ، تراش خط ، تراش خط برجسته ، تراش شکل های فانتزی و در نهایت تراش منظره وچهره روی سنگ های جواهر و مجسمه سازی و تراش حجم می باشد .

در تراش ساده هنرجو ها با آموزش و تمرین مداوم مهارت لازم برای انجام تراش های پیشرفته و زیبای هنری را می آموزند .

برای عکاسی از طلا و جواهرات کارگاه طلاسازی خود حتما مقاله ی آموزش عکاسی از طلا و جواهر را مطالعه نمایید .


تراش زاویه ای سنگ قیمتی

تراش زاویه ای به تراشی گفته می شود که در آن تراش ها به شکل محاسبه شده و با شاخص زاویه تعیین و انجام می گردد . تا کنون بیشتر از 150 مدل تراش زاویه ای به شکل الگو در آمده و در سراسر جهان استفاده می شود .

در تراش زاویه ای که معمولا بر روی جواهرات شفاف وگران بها صورت می گیرد در ابتدا زوایای تراش را محاسبه می کنند سپس توسط دستگاه مخصوص این کار قطعه جواهر ثابت شده و تراش بر روی دیسک افقی انجام می شود . بسته به الگوی تراش زوایای تراش می توانند از چندین تا بیش از 100 تراش را داشته باشند.

نوع این تراش ها و کاری که روی جواهرات انجام شده در قیمت نهایی آن ها تاثیر زیادی دارد .

یک طلاساز باید بتواند عیار طلا را تشخیص دهد و روش های تشخیص طلای اصل از بدل را بداند و انواع رنگ طلا را بشناسد .


پولیش سنگ تراش خورده

آخرین مرحله و در واقع حساس ترین مرحله از مراحل سه گانه پولیش است که هم از نظر زمان بر بودن و هم از نظر حساس بودن بسیار مهم می باشد ، در این مرحله ما تلاش خود را می کنیم تا با انواع سمباده ها ، پوست های پولیش و در نهایت پودر های مخصوص پولیش سنگ های قیمتی ، جلا و درخشندگی مورد نظر را بر روی سنگ های تراش خوره ایجاد کنیم . در مرحله پولیش در ابتدا از پوست هایی با زبری زیاد ( حدود 400) و در آخر از پوست هایی با زبری کم (حدود 3000) استفاده می شود ، در برخی موارد نیز سعی می شود از پودر پولیش برای جلا و درخشندگی نهایی استفاده شود .

برای خواندن مقاله آموزش مخراج کاری و روش های ذوب کردن طلا می توانید آن را از قسمت مقالات مطالعه کنید .


آکادمی طراحی طلافنون شعبه اقدسیه دوره ی گوهر تراشی دامله و فست
جهت مشاوره و ثبت نام با شماره زیر تماس بگیرید

0912-850-8582

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون